سفارش تبلیغ
صبا ویژن
تاریخ : چهارشنبه 87/12/14 | 11:36 صبح | نویسنده : کارکنان مرکز

آموزگار اگرچه خداوندگار نیست

بعد از خدای برتر از آموزگار نیست ( ناصرخسرو)

نکات مهم در بخوانیم وبنویسیم پایه پنجم

1-        کتاب های بخوانیم و بنویسیم مهارت های 4 گانه زبان فارسی را تقویت می کند لذا در کتاب بخوانیم به مهارت های گوش دادن ، صحبت کردن و خواندن توجه شده ، لازم است در داخل کتاب به جزء درس های آزاد مطلبی نوشته نشود .

2-        توجه به اهداف درس ها در تدریس نیاز است لذا برای آموزش باید به خواندن همراه با درک وفهم توجه شود .

3-       

1-        متن دروس به شیوه های گروهی تدریس شود ، مهم آن است که دانش آموز خود در جریان یاد دهی - یادگیری قرار بگیرند واز ارائه پاسخ های کلیشه ای به دانش آموزان خودداری کنیدو سعی نمائید که آن ها را به سوی تفکر خلاق سوق دهید .

2-        در پایان سئوالات هر بخش از تمرین ها شماره ای آمده که معلم می تواند سئوالات بیشتری را ارائه دهد سعی کنید از دانش آموزان بخواهید که سئوالاتی را مطرح کنند برای این کار از گروه ها نیز می توان کمک گرفت .

3-        هدف از واژه نامه در آخر کتاب بخوانیم آشنایی دانش آموزان با طرز استفاده از فرهنگ لغت است و نیازی به حفظ آن ها نیست ، اعلام نیز احتیاج به حفظ کردن آن ها نیست .

 4-          (با هم بخوانیم ) احتیاج به حفظ و معنی ندارند ولی باید پیام آن را از بچه ها خواست .

5-        متن های روان خوانی ها در کتاب فقط برای تقویت مهارت خواندن است و از طرح هرگونه سئوال یا املا و.... خودداری کنید .

6-        در کتاب بنویسیم تمرین رونویسی برای خط تحریری پیش بینی شده است لذا مشق اضافی برای دانش آموزان ضروری نیست، پس لازم است تمرینات کتاب بنویسیم با دقت بررسی و به خط آن ها توجه شود.

7-        در کتاب بنویسیم انشای هفته آمده است که لازم است این انشا در کلاس درس انجام گیرد و به پاره موضوعات زیر صفحه توجه شود.

8-        در کتاب بنویسیم در بعضی از دروس صفحه ای تحت عنوان املا آمده است که می توان به چند روش این صفحه را کامل کرد : خود معلم از دانش اموزان املا بگیرد ، املا توسط خانواده انجام بگیرد و یا توسط گروه های دانش اموزی انجام بگیرد البته لازم است از هر دو درس در این صفحه املا به عمل آید .  

9-        هر درس بخوانیم و بنویسیم در طول یک هفته مفید تدریس شود

10-تناسب فعالیت های کتاب بخوانیم با تمرینات کتاب بنویسیم رعایت شود.

11-کلیه فعالیت های کتاب بخوانیم و بنویسیم در کلاس درس و توسط خود دانش آموزان انجام گیرد .

12-در ارزشیابی به هر چهار مهارت زبانی توجه شود

 13-   فعالیت درک و دریافت همراه متن درس تدریس شود .

14-هدف از فعالیت واژه آموزی گسترش دامنه لغات بچه هاست پس آن ها را وادار به فکر کردن نمائید .

15-هدف از فعالیت «نکته » آشنایی دانش آموز با دستور زبان فارسی به زبان ساده و در حد درک وفهم آنان .

16-فعالیت «گفت و شنود» در کتاب بخوانیم از درس فراتر رفته و دانش آموزان را در گروه ها در یک فضای صمیمی وادار به فعالیت و تفکر می کند .

 17-  «فعالیت های ویژه» در کتاب بخوانیم شامل ، کتاب خوانی ، بازی و نمایش است که هدف مطالعه و بحث و گفت وگو و تقویت بیان و گوش دادن دانش آموزان است .پس لازم است هفتهای یک کتاب برای بچه خوانده شود یا ازآنان خواست که یک کتاب را بخوانند .  

18-در کتاب بخوانیم دو درس آزاد آمده است که یکی در فصل بهداشت و دیگری در فصل هنر و ادبیات ، که در اختیار معلم و دانش آموز قرار دارد تا بر اساس نیاز ها نوشته شود ، هف از این دروس : تمرین نویسندگی ، کم کردن فاصله بین مؤلف و معلم و دانش آموز، توجه به نیازهای محلی و بومی دانش آموزان ، غوطه ور شدن دانش آموز در اثر خود است .

19-سعی کنید از روش های متنوع در تدریس استفاده شود تا موجب خستگی دانش آموزان نشود .

20-از مشق و رونویسی برای تقویت املا خودداری شود و به جای آن البته در کتاب بنویسیم از این تمرینات استفاده شده است از تمرینات خلاق استفاده شود .

21-از انواع املا در کلاس استفاده شود مثل ( املای کامل کردنی ، املای گروهی ، املای پای تخته ای و .....) از گفتن املایی که غلط دارد تا دانش آموزان غلط ها را پیدا کنند خودداری شود زیا موجب غلط نویسی کلمات می شود .

22-در املا به جای نشستن دانش آمزان توجه شود و از گذاشتن آنان در زیر میز یا روی زمین خودداری شود زیرا موجب خستگی و کم دقتی آنان می شود ،

23-آن چه موجب حواس پرتی دآنش اموزان در ساعت املا می شود را از بین ببرید .

24-اشکالات املایی دانش آموزان را بررسی و علت آن اشکال را بررسی تا راهکار مناسب با آن برای دانش آموزان گفته شود .

25-اشکالات املایی را در جدول اشکالات ثبت نمایید .

26-در هنگام ادا کردن کلمات شکل صحیح را بخوانید تا موجب گمراهی دانش آموزان در خواندن واژه ها نشود .

27-از گفتن کلمات مشکل در آخر املا پرهیز نمایید و اگر این کار را انجام دادید حتماٌ از دانش آموزان بخواهید تا با آنان جمله بنویسند .

28-برای برطرف کردن کم رویی دانش آموزان آنان را در فعالیت های گروهی شرکت داده و از آنان بخوهبد تا بیشتر از بقیه صحبت کنند .

29-موفق باشید و پیروز .

 




  • قیمت روز
  • سبزک
  • ضایعات